Ελλιπής φόρτιση και αναζωογόνηση μπαταρίας2018-10-01T19:21:20+00:00

Ελλιπής φόρτιση και αναζωογόνηση μπαταρίας

Η ελλιπής φόρτιση είναι μία πιθανή κατάσταση, όταν για μεγάλο χρονικό διάστημα η μπαταρία λειτουργεί σε συνθήκες εκφόρτισης χωρίς την ανάλογη φόρτιση. Αυτή η πιθανότητα εντείνεται ειδικά κατά τη χειμερινή περίοδο, όπου συνήθως λειτουργούν και μια σειρά πρόσθετων καταναλωτών ενέργειας όπως θέρμανση, υαλοκαθαριστήρες, θερμαινόμενο πίσω τζάμι κλπ.

Υπό αυτές τις συνθήκες πλήττονται ιδιαίτερα οι μπαταρίες των αυτοκινήτων που παράγουν την απαραίτητη ποσότητα ενέργειας με λειτουργία κινητήρα πάνω από 2500 έως 3000 στροφές/λεπτό. Σε συνθήκες «πόλης» υπό κυκλοφορική συμφόρηση, ο κινητήρας λειτουργεί σε χαμηλές στροφές και επομένως, η μπαταρία διατηρείται σε συνθήκες ελλιπούς φόρτισης, ως αποτέλεσμα της οποίας είναι η φυσική εκφόρτιση.

Το όχημα εκκινείται με διάφορους τρόπους, στην περίπτωση που η μπαταρία έχει αποφορτιστεί πλήρως:

  • δανειζόμενο ρεύμα από άλλο όχημα, γεγονός το οποίο μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στα σύγχρονα πολύπλοκα ηλεκτρονικά συστήματα.
  • ρυμουλκούμενο ή ωθούμενο, όχι όμως στην περίπτωση καταλυτικού μετατροπέα.
  • αγορά νέας μπαταρίας.

Στις περισσότερες περιπτώσεις, η «άδεια» μπαταρία μπορεί να αποκατασταθεί. Όταν έχει φορτιστεί σωστά, τότε στην πλειονότητα των περιπτώσεων μπορεί να έρθει ξανά στην αρχική της κατάσταση και να συνεχίσει το βίο της.

Στην ιδανική περίπτωση το ρεύμα φόρτισης για μια μπαταρία μολύβδου – οξέος πρέπει να ισούται με το 10% της ονοματικής της χωρητικότητας. Για παράδειγμα, μία άδεια μπαταρία ονομαστικής χωρητικότητας 50 αμπέρ/ώρα, θα πρέπει να φορτίζεται με ρεύμα των 5 αμπέρ για δέκα ώρες. Πριν από τη φόρτιση, ξεβιδώστε τις τάπες χωρίς να τις απομακρύνετε από τα ανοίγματα.Το όποιο εγχείρημα για ταχύτερη διαδικασία φόρτισης μπορεί να οδηγήσει σε υπερθέρμανση ή σε αναβρασμό του ηλεκτρολύτη, γεγονός που ενδέχεται να προκαλέσει παραμόρφωση των πλακών και καταστροφή της μπαταρίας. Εάν η μπαταρία είναι ερμητικά κλειστή και δεν παρέχει τη δυνατότητα συντήρησης, τότε θα πρέπει να φορτίζεται με ηπιότερο ρυθμό, δηλαδή η φόρτιση να μην υπερβαίνει το 2,5 % της ονομαστικής χωρητικότητας. Έχει ισχύ ο κανόνας, ηπιότερος ρυθμός φόρτισης, συνεπάγεται καλύτερο αποτέλεσμα φόρτισης.

Όταν η μπαταρία έχει πλήρως αποφορτιστεί, η αμεσότερη λύση είναι η επαναφότιση από μία εξωτερική πηγή, γεγονός που απαιτεί εκτός από την εξωτερική πηγή, και τη χρήση του ειδικού καλωδίου. Στην αγορά υπάρχουν διάφορα είδη καλωδίων εκκίνησης, όμως οι αυτοκινητιστές τα θεωρούν συχνά ως υπερβολική πολυτέλεια, ή αγοράζουν το πρώτο σετ που υποπίπτει στην αντίληψή τους, χωρίς να ενδιαφέρονται για την ποιότητα.

Η χρήση καλωδίων κακής ποιότητας ενδέχεται να προκαλέσει ακόμη και κατά την πρώτη χρήση αλλοιώσεις στη μόνωση – ακόμη και στο σύρμα – των καλωδίων (ενώ είναι γνωστό ότι μεγάλο φορτίο ηλεκτρικού ρεύματος ρέει μέσα από αυτό). Στην περίπτωση που ένα τέτοιο κακής ποιότητας καλώδιο διασωθεί αρχικά, θα υπερθερμαίνεται ακολούθως, προκαλώντας απώλεια ενέργειας, ενώ εγκυμονείτε και ο κίνδυνος της πυρκαγιάς.

Σειρά σύνδεσης:

  1. Συνδέουμε το κόκκινο καλώδιο με τον ακροδέκτη (+) στη φορτισμένη μπαταρία.
  2. Συνδέουμε το άλλο άκρο του κόκκινου καλωδίου με τον ακροδέκτη (+) στην άδεια μπαταρία.
  3. Συνδέουμε το μαύρο καλώδιο με τον ακροδέκτη (-) στη φορτισμένη μπαταρία.
  4. Συνδέουμε το άλλο άκρο του μαύρου καλωδίου σε ένα καθαρό σημείο γείωσης στο μπλοκ τού κινητήρα ή στο πλαίσιο, το οποίο πρέπει να βρίσκεται μακριά από την μπαταρία, το καρμπιρατέρ, τους σωλήνες καυσίμου κ.λπ. Κατά τη στιγμή της σύνδεσης, να είμαστε προετοιμασμένοι για έναν μικρό σπινθηρισμό.
  5. Βεβαιωνόμαστε ότι τα δύο καλώδια δεν αγγίζουν τα κινούμενα μέρη του αυτοκινήτου.
  6. Εκκινούμε το αυτοκίνητο με φορτισμένη μπαταρία και το αφήνουμε να δουλέψει για τουλάχιστον ένα λεπτό.
  7. Κατά την αποσύνδεση του καλωδίου, ακολουθούμε τη ίδια διαδικασία όπως περιγράφηκε παραπάνω, αλλά με την αντίστροφη σειρά.